Op uitnodiging van het Thais Verkeersbureau TAT Paris ben ik van 20 tot 28 augustus op studiereis geweest naar Thailand en Laos, samen met 3 voor mij in eerste instantie onbekende dames allen werkzaam bij andere reisorganisaties. Het is altijd even spannend wie je treft op Schiphol, maar wat hebben we genoten en gelachen samen! De reis was volledig georganiseerd en was gigantisch druk met een bomvol programma en weinig vrije tijd, maar wat heb ik weer veel mooie, indrukwekkende nieuwe plekken mogen ontdekken, mogen genieten van de schoonheid van Thailand en Laos en weer veel nieuwe ideeën mogen opdoen..

Na een lange en vermoeiende reisdag kwamen we halverwege de middag aan in Chiang Rai, gelegen in het noorden van Thailand. Bij aankomst werden we opgewacht door onze enthousiaste en kundige gids. We gingen direct op pad voor een bezoek aan Wat Rong Khun, oftewel de Witte Tempel, en Wat Rong Suea Ten, oftewel de Blauwe Tempel. De Witte Tempel zal velen bekend zijn van plaatjes, het is een hedendaagse boeddhistische tempel gebouwd in 1997 en ontworpen door Chalermchai Kositpipat, een Thaise nationale artiest. De buitenkant van de tempel is sprookjesachtig en de binnenkant is verrassend met vele gekke moderne schilderingen van o.a. Ufo’s, superman, enz. Helaas mochten er geen foto’s aan de binnenkant van de tempel gemaakt worden, een goede reden dus om zelf een bezoekje aan de tempel te brengen! Ook de Blauwe Tempel was bijzonder en vond ik vanwege de blauwe kleur, gouden contouren en witte Boeddhabeelden persoonlijk zelfs mooier dan de Witte Tempel.. Na het bezoek aan de tempels was het tijd om naar ons hotel nabij het centrum van de stad te gaan. We verbleven in het heerlijke The Legend, een vrij luxe hotel en een goed uitgangspunt om Chiang Rai en omgeving te verkennen. ’s Avonds aten we in een lokaal restaurant met prachtig uitzicht over de Kok Rivier en daarna nog even shoppen bij de lokale avondmarkt. Moe maar voldaan plofte ik ’s avonds in bed.

White Temple Chiang Rai - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Blue Temple Chiang Rai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Binnen in de Blauwe Tempel Chiang Rai - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Binnen in de Blauwe Tempel Chiang Rai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

De volgende ochtend stonden we weer vroeg op en na een heerlijk ontbijt vertrokken we verder naar het noorden, naar de Gouden Driehoek (drielandenpunt) met uitzicht over de Mekong Rivier, met aan de overkant Myanmar en Laos. Daarna naar ons spectaculaire hotel voor de komende nacht, het Anantara Golden Triangle. Na een site-inspectie kregen we hier een heerlijke lunch aangeboden met uitzicht over de groene heuvels. Vanuit het restaurant zagen we in de verte al een olifant staan.. Na de lunch was het tijd voor een bezoek aan de nabijgelegen Pa Sak Tempel en de Chedi Luang Tempel, daterend uit de 13e eeuw. Daarna was het tijd voor een welverdiende spa-behandeling in ons heerlijke luxe hotel en ’s avonds een heerlijk diner.

Gouden Driehoek - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Gouden Driehoek – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Gouden Driehoek 2 - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Pa Sak Tempel - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Pa Sak Tempel – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Na weer vroeg te zijn opgestaan stond ons deze ochtend een van de meest bijzondere belevenissen te wachten van deze reis, een wandeling met olifanten. Het Anantara Golden Triangle financiert het olifantenkamp waar voor 22 voormalig in gevangenschap opgegroeide olifanten wordt gezorgd. Omdat de olifanten in gevangenschap zijn opgegroeid kunnen zij niet meer in het wild overleven en leven zij nu op een gigantisch stuk land waar goed voor ze gezorgd wordt. Gasten kunnen observeren hoe de mahouts werken en kunnen helpen met het voeden en badderen van deze indrukwekkende grote vriendelijke reuzen. Na deze indrukwekkende belevenis namen we afscheid van de olifanten en van ons heerlijke hotel en maakten ons klaar voor een lange rit naar Chiang Mai. Na het inchecken bij ons heerlijke kleinschalige boutique hotel Puripunn Chiang Mai was het tijd voor een culturele sightseeing van Chiang Mai. Tussen de 13e en 18e eeuw was Chiang Mai de hoofdstad van het oude Lanna Kingdom. Tussen en rondom de stadsmuur van Chiang Mai zijn er ontelbaar veel tempels te vinden, maar ook markten, restaurants, hotels en kunstgalerijen. Chiang Mai is vandaag de dag een bruisende stad vol contrasten tussen traditie en de hedendaagse tijd. Hieronder een kleine indruk van het sfeervolle Chiang Mai.

Olifant - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Chiang Mai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Boeddhistische monniken Chiang Mai - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Boeddhistische monniken Chiang Mai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

De volgende dag stond ons weer een waar avontuur te wachten. We brachten een bezoek aan de Pong Huai Lan Local Community, een plattelandsdorpje net buiten Chiang Mai waar we getuige waren van het échte leven op het platteland in Thailand. We kregen een rondleiding door het mooie dorpje met op de achtergrond rijstvelden en bergen. Om wat extra bij te verdienen weven de vrouwen in het dorp en ook daar mochten we bij proberen te helpen. Na een heerlijke lokale lunch bereid door de gastvrouwen mochten we nog een poging wagen om een lokaal dessert klaar te maken. Daarna was het tijd om terug te gaan naar Chiang Mai, naar de bekendste tempel van de stad, de Wat Phra That Doi Suthep. De tempel is gelegen bovenop de berg Doi Suthep 1000m boven zeeniveau. De tempel is ongeveer 600 jaar oud en de gouden Chedi in de tempel herbergt een relikwie van Boeddha. Vanaf het uitzichtpunt bij de tempel heb je prachtig uitzicht over de stad Chiang Mai. Na het bezoek aan de tempel was het tijd om in te checken in ons volgende hotel, Anantara Chiang Mai, gelegen aan de rivier in het centrum van de stad met om hoek de Night Bazar. ’s Avonds stond ons een streetfood tour per tuktuk te wachten waarbij we vele lokale hapjes hebben geproefd op de Chiang Mai Gate Food Market.

Pong Huai Lan Local Community 4 - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Wat Doi Suthep Chiang Mai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Uitzicht Doi Suthep Chiang Mai - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Uitzicht Doi Suthep Chiang Mai – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

De dag erna stond ons een lange reisdag te wachten. We vlogen van Chiang Mai naar Luang Prabang in Laos. Omdat de rechtstreekse vlucht geannuleerd was, vlogen we via Bangkok. Aan het einde van de middag komen we aan in Luang Prabang. Voor mij de eerste keer in Luang Prabang en ook in Laos. De eerste indruk is goed, vanuit het vliegtuig zie je een groene bergachtige oase opdoemen met in het midden een mooie kleine stad. Na landing hebben we het geluk dat er een VIP Visa Fast Track voor ons geregeld is via de lokale agent. Al snel verlaten we de luchthaven en na een korte rit komen we aan in ons heerlijke hotel voor de komende 2 nachten, Avani Luang Prabang, gelegen aan de rand van het centrum. ’s Avonds krijgen we een eerste ontmoeting met de stad, via de avondmarkt vol met souvenirs en langs tempels lopen we naar toprestaurant Paste Luang Prabang voor het diner van vanavond. Dit restaurant is van eigenaresse chef B. Satongun die bekend is van sterrenrestaurant Paste Bangkok en die tevens beste vrouwelijke chef volgens Asia’s 50 Best is. We genieten van haar interpretatie van de Laotiaanse cuisine.

Luang Prabang bij avond - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Luang Prabang bij avond – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Paste Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Paste Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Paste Luang Prabang 2 - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

De volgende ochtend staan we weer vroeg op en gaan we Luang Prabang per fiets verkennen. De stad is grotendeels vlak en niet al te groot, dus op deze manier kunnen we veel zien. Eerst naar het Nationaal Museum, ooit het Koninklijk Paleis, waar vandaag de dag een indrukwekkende collectie historische relieken te zien zijn. Vervolgens verkennen we de binnenstad, in het westen grenzen aan de Mekong Rivier en in het oosten Nam Khan Rivier. We zien een mix van residentiële huizen, bedrijfjes en boeddhistische tempels. Terwijl we door de straten van Luang Prabang fietsen krijgen we de ware charme van de op UNESCO werelderfgoed vermelde stad te zien en zijn we getuige van het dagelijks leven. Rond de middag doen we een site-inspectie en lunchen we bij het romantische hotel Luang Say Residence. Aan het einde van de middag zijn we terug in ons hotel en heeft het mooie Luang Prabang onze harten veroverd. ’s Avonds staat ons wederom een onvergetelijke ervaring te wachten, we gaan naar de Bamboo Experience Plantation and Pavilion voor een bijzondere avond. Bij aankomst worden we ontvangen door de lokale bewoners en mogen we deelnemen in een unieke en traditionele Laotiaanse ceremonie ook wel bekend als Baci. De Baci ceremonie wordt normaliter gedaan tijdens belangrijke gebeurtenissen als huwelijken, geboortes of voor het verwelkomen van gasten. De Laotianen geloven dat elk persoon 32 geesten heeft die hun spirituele essentie vormen. De Baci is het ritueel dat wordt gebruikt om ontsnapte geesten terug te roepen in het lichaam. Een boeddhistische mantra wordt gezongen en na het zingen worden katoenen draden geknoopt om de polsen van de deelnemers en krijgt iedere deelnemer een individuele zegen. Na de ceremonie genieten we van het authentieke Laotiaanse diner van bamboegerechten.

Boeddhistische tempel Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Boeddhistische tempel Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Luang Say Residence Luang Prabang 2 - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Luang Say Residence Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Luang Say Residence Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Uitzicht Bamboo Experience Plantation and Pavillion Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Uitzicht Bamboo Experience Plantation and Pavillion Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

De dag erna zorgen we dat we om 5 uur ’s ochtends klaarstaan voor een van de meest bijzondere ervaringen die je kunt meemaken tijdens een verblijf in Luang Prabang, het bijwonen van een giving alms cermony, oftewel een aalmoes ceremonie. Het geven van aalmoes in Luang Prabang bestaat al meer dan 600 jaar. Dit dagelijkse ritueel omvat het voor zonsopkomst opstaan van de lokale bevolking om kleefrijst te koken voor de monniken, vervolgens wachten de locals langs de kant van de weg om het voedsel vervolgens aan de boeddhistische monniken te geven. Ook toeristen mogen deelnemen aan deze ceremonie en dit is dan ook een absolute aanrader als je ooit Luang Prabang bezoekt! Na deze bijzondere ceremonie wandelen we via een lokale markt, waarbij we terug in de tijd lijken te gaan, terug naar het hotel. Later in de ochtend worden we naar de pier gebracht en maken we een cruise over de Mekong Rivier. We zijn getuige van het dagelijks leven en de activiteiten langs de rivier. Onderweg maken we een stop in Ban Xang Hay, een dorpje dat bekend staat om de traditionele rijstwijn die er gemaakt wordt. Daarna varen we verder en stappen we twee uur later uit bij de beroemde Pak Ou grotten, lokaal bekend als Tam Ting. De grotten zijn gevuld met duizenden goudkleurige Boeddhabeelden, in allerlei verschillende afmetingen. Na het bezoek aan de indrukwekkende grot varen we terug naar Luang Prabang. Aan het einde van de middag vliegen we terug voor een laatste nacht in Bangkok in The Rose Residence. Als afsluiting van deze prachtige en bijzondere reis brengen we een bezoek aan een van de vele skybars die Bangkok rijk is, het beroemde Sirocco & Sky Bar, bekend van de film The Hangover. Een aanrader voor degenen die houden van zien en gezien worden en die het geen probleem vinden om € 30,- af te rekenen voor een simpele mojito, het uitzicht is daarentegen adembenemend.. Een mooie afsluiting van een bijzondere rondreis door Thailand en Laos!

Alms Giving 2 Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Alms Giving Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Alms Giving Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Lokale markt Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Lokale markt Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Mekong Rivier Cruise Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Mekong Rivier Cruise Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Spelende kinderen langs de Mekong Rivier Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Spelende kinderen langs de Mekong Rivier Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Pak Ou grotten Mekong Rivier Luang Prabang - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Pak Ou grotten Mekong Rivier Luang Prabang – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Uitzicht vanaf Sirocco skybar Bangkok - rondreis Thailand & Laos - Puur Azië

Uitzicht vanaf Sirocco skybar Bangkok – rondreis Thailand & Laos – Puur Azië

Al met al een bijzondere en onvergetelijke rondreis door Thailand en Laos! Ook op vakantie naar Thailand & Laos? Bekijk nu onze rondreizen!